Lovardákban is: többet géppel, mint kézzel...
Az elmúlt 8-10 évben mind a kertépítési munkákban, mind a lovaspályák kialalkításánál mind pedig az ún. karbantartási-fenntartási munkák során nagy-nagy segítségünkre voltak azok a gépek/gépcsaládok melyekről az alábbi sorok szólnak. Nem kifejezetten reklámozási céllal készült jegyzetem (bár nagy lelkesedéssel ajánlom a gépeket azoknak akik fogékonyak ilyesmire), sokkal inkább a szerzett tapasztalatokat szeretném megosztani. Most két géptípusról esik szó, amelyeket személy szerint is jól ismerek, de természetesen, több más, hasonló jellegű gépcsalád is létezik!
Szóval a kétezres évek elején a számunkra holt szezonnak tekinthető téli időszakban visszatérő látogatója voltam a Bp-i vásárvárosban zajló mezőgazdasági gépkiállításoknak. Bár a traktorok és kiegészítőik is szépen mutattak, én mindig az olyan, kisebb gépeknél cövekeltem le, amelyek egyfajta univerzális eszközhordozó egységenként jellemezhetők. Mivel akkor még leginkább a kertépítési kivitelezési munkákat gyakoroltuk, szűk helyeken is könnyen mozgó, könnyen szállítható gépeket nézegettem. Aztán 2006-ra valóságot öltött álmaim netovábbja, munkába állt nálunk egy sok-sok adaptert működtetni tudó, az akkori szériák közül a legnagyobb, Avant 530+ tipusú gép. Vállalkozásunk nagyságrendjéhez, munkáinkhoz tökéletesen megfelelt, hihetetlenül sokat segített/könnyített az elvégzendő feladatok során.
2008-tól, amióta behatóbban foglalkozunk lovardai feladatokkal, még intenzívebben sikerült kihasználni azokat a tulajdonságait, amelyek miatt végül is megvettük. Nézzük ezeket, nem fontossági sorban, hanem ahogyan eszembe jutnak:
- Az alapgép tömege 980 kg, adapterekkel, rámpákkal együtt is nyugodtan felfér és fuvarozható egy 3,5t össztömegű kisteherautóval is. Ez különösen napjainkban aktuális, amikor a HUGO, EKAER, stb. díjfizetős világban élünk.
- A gép méretei (adapter nélkül): 2,5 m hosszúság, 1,04 m szélesség. A ma már kötelező vádőtetővel szerelt gépek magassága 2,08 m. Ezen adottságai és könnyű fordulékonysága miatt olyan helyeken is elfér és képes munkavégzésre, ahol "rendes" gépek már nem.
- A gép az első és hátsó kerekek között (középen) fordul el ((itt a forgásponti csatlakozás)), ezáltal sokkal kíméletesebben lehet a talajfelszínen fordulni/közlekedni, a gép íves vonal mentén halad, nem úgy mint az ún. "csúszókormányzású" gépek, pl.: az általánosan ismert "Bobcat" tipusok. Itt most nem azokat akarom mószerolni, azok más elven működnek, másra valók... Az avantok egyedi tulajdonsága még, hogy a gépkezelő munka közben mindig ugyanolyan szögben látja az aktuálisan működő adaptert, mert az ülés egybeépült az első résszel, forduláskor kicsit a levegőben lóg a kezelő! Ezt nem könnyű megszokni!
- A gép elülső részére (homloklap) kapcsolhatók azok az adapterek, amelyek az adott feladathoz szükségesek. Már amikor mi vettük a gépet, akkor is több mint 50 féle eszközt lehetett az alapgéphez társítani, ma ez a szám már 110 fölötti! Az adapterek révén építőipartól indulva az anyagmozgatáson, kommunális és fenntartási munkákon, erdészeten, mezőgazdaságon át a kertépítésig bezárólag sokfelé tehet jó szolgálatot ilyen "munkaerő"!Az elmúlt tíz évben nagyon szívemhez nőtt az ilyen "motoros talicska", ahogy egyszer egy építőipari kolléga megtisztelte, mikor először meglátta. Aztán amikor a végzett munkateljesítményével is megismerkedett egészen másként értékelte már! Amióta lovaspálya felületek kialakításával is foglalkozunk nagyon sok esetben végeztünk olyan javítási munkát, ahol az ún. altalaj hiányosságai miatt nem volt jó a taposóréteg. Ezeket minden esetben ezzel a kisgéppel javítottuk, igazítottuk ki, de teljesen új, több ezer négyzetméteres pályák rétegrendi kialakítását is véghezvittük ezzel minden gond nélkül. Ezen túlmenően a lovardák üzemeltetése/működtetése során is jó választás, hiszen a gép szerkezeti kialakítása révén súlypontja mélyen van, rendkívűl stabil, tehát széna vagy szalmabálák mozgatására, trágyakiszedésre- elhordásra, taposórétegek "simításara" is képes. Mivel finn gyártmány, talán nem véletlen, hogy az É-európai térségben nagyon népszerű, de ma már a világ szinte minden táján kereskednek vele. Kíváncsiskodók az alábbi honlapon találnak további információkat: www.avantmagyarorszag.hu, www.verbis.hu
Néhány éve megismerkedtem egy másik gépcsaláddal is amelyet hasonlóan jó szívvel tudok "propagálni". Ez a Weidemann géptípus. Abban hasonlít a fentebb említett géphez, hogy ez is "középen csuklik", de itt a gép kezelője nem fordul el az elülső résszel, hanem fixen a motor felett ül. Megjelenésében az előzőhőz hasonló teljesítményű (kb.: 30-35 LE) gép is sokkal robosztusabb, tömege is sokkal nagyobb. Én valahogy úgy szoktam magamban megfogalmazni, hogy az avantosok a kicsi gépektől indultak a nagyok irányába a Weidemann pedig fordítva, a nagyobbaktól a kisebbek felé. Emiatt lehet, hogy minden alkatrész inkább túlméretezett, "túlbiztosított", szinte mindent kibír. Itt nemcsak kisebb gépeket (udvari rakodókat) gyártanak, hanem nagyobb kerekes rakodókat, teleszkópos rakodókat, és természetesen ezekhez igazodóan bőséges adapterválasztékot is. Korábban sok-sok hazai mezőgazdasági állattartó telepen bizonyított már a géptípus, az utóbbi években érezhetően növekszik szerepe a lovas sportlétesítményeknél is. Eredendően német technológia, így lovardai népszerűsége Németország, Ausztria, Benelux-államokban legnyílvánvalóbb, de az "ernyőkonszern" révén világmárka ez is. Talán nem kell különösebben magyarázni, hogy jó választás lehet egy ilyen, ha a most felújítás alatt álló Nemzeti Lovardában (Tattersall) is egy W. 1160 tip. gép segítette/segíti majd a mindennapi üzemeltetést! A nemzetközi CSIO***W díjugrató versenyek előkészítésében, lebonyolításában is gyakori segítség volt egy Weidemann T4512 típusú teleszkópos rakodó. Már több olyan helyen is ezt a gépcsaládot választották, ahol korábban mi végeztük a taposórétegek kialakítását. Amit itt mindenképpen kiemelendőnek tartok, hogy immár ELEKTROMOS meghajtású motorokkal is gyártanak gépeket ebben a kategóriában és már Magyarországon is üzemel ilyen!!!! Kíváncsiskodók az alábbi honlapon találnak további információkat: www.mauch.at vagy www.weidemann.de
Nézünk néhány száraz technikai tényt:
- Méretek: Hosszúság (kanál nélkül) 3.0 m, szélesség (széles kerekekkel) 1,32 m, magasság (védőtetővel)2,24 m. Érdekesség, hogy egyes típusoknál a védőtető összehajtogatható szükség esetén, azaz alacsonyabb belmagasságnál is használható a gép.
- A 1160 típus alapgép 1910 kg tömegű, de ebben a kategóriában további háromféle technikai paraméterekkel rendelkező felszereltség is választható.
- A lovardákban is használható adapterek mellett természetesen itt is bőséges aválaszték, több mint 60 féle munkaeszköz közül választhatunk.
Még egyszer hangsúlyoznám, hogy azért jegyeztem le a fentebb írtakat, mert az elmúlt időkben volt szerencsém tapasztalatokat szerezni a gépek/gépcsaládok lovardai használhatóságát illetően, és ezek igen kedvezőek! Sokkal inkább ajánlom ilyen típusú gépek beszerzését és üzemeltetését lovas létesítményekben, mint a "jól bevált traktorokat", mert ezekkel összehasonlíthatatlanul többféle felmerülő munkafolyamatot el lehet végezni! Esetleges egyszeri nagyobb beruházási költségüket "univerzálisságuk" és "rugalmasságuk" hosszabb távon biztosan ellensúlyozza!!! Érdemes előzetesen mérlegelni, "osztani-szorozni" és a hazai márkaképviseleteket megkeresni!
További néhány hasonló géptípus:
www.multione.com, www.gianniferrari.com, www.schaeffer-lader.de
Raffai János
2016. december vége