MENU

Fedeles pályák és karámok Szakmai kihívás 2. rész

Ott ért véget előző írásom, hogy elkészültünk a szabadtéri pályákkal. Utaltam már rá, hogy időközben a fedelesek talajának elkészítését is feladatul kaptuk. Ennek több oka is volt, az egyik leglényegesebb talán az, hogy az építőipari cég, amelyre eredetileg bízták, hát, …… nem vált be! Anélkül, hogy bántani akarnám őket, álljon itt néhány fotó, mivel indítottuk belső munkánkat.

Nem nehéz elképzelni, pl.: egy kiálló betonvas milyen balesetet okozhatott volna, ha mindez így marad, elfedve a homokkal… A belső térben lévő pályák alapvetően abban térnek el a szabadtériektől, hogy itt mi tudjuk szabályozni a felületre jutó vizet. Mi öntözünk, és nem a mindenkori évszak csapadéka áztatja pályát. A fedett terület miatt itt nincs feltétlenül szükség olyan erős teherhordó réteg kialakítására, mint odakint. Nem olyan veszélyes probléma, ha nincs belső drén, de az altalaj előkészítése itt is nagyon fontos. Az építkezés talajmechanikai adatai és a földmunkák során kikerült agyagréteg megadták egy nagyon egyszerű, régi pályakiképzés alapját.

Sokan tartják ma is úgy, hogy a döngölt, tömörített agyagnál nem kell jobb alépítmény a homok taposóréteg alá. Mi is ezt vettük figyelembe. Alapvetően két fedett csarnok készült, egy 65*25 m-es, versenyek rendezésére alkalmas méretű, és egy bemelegítő fedeles 42*18 m-es mérettel. Az építőipar a törmelék mellé behordott némi termőföldet is a fedelesekbe, először azt távolítottuk el, majd következett az egyik alapfeladat a szintezés. A belső szinteltérés (a leendő pályasík és a legmélyebb pont között) több volt, mint 50 cm volt, ezért a bekerülő agyagot két rétegben szándékoztunk teríteni. Először a kialakult belső magasságokat egyenlítettük ki gépi és kézi földmunkával és folyamatos hengerezéssel, majd behordtuk az első 20 cm átlagos vastagságú agyagot.

Néhány nap száradás után helyére került a második réteg is. A helyben kitermelt, nedves, többször áthengerezett agyagréteg olyanná vált, mint a nyerstégla: képlékeny, terhelésre deformálódó. Ez viszont azt is jelentette, hogy száradásig nem lehetett tovább dolgozni rajta! Gondot ez nem okozott, mert haladtunk a külső karámok munkáival. A tulajdonos azt kérte, úgy oldjuk meg a karámok talajszerkezetének építését, hogy nagyobb csapadékmennyiség után is „szinte azonnal kivihetők legyenek a lovak…, ne álljanak térdig sárban…”. Ezt több tényezővel szándékoztunk elérni:

  • Az altalaj oldalirányú esése kb.: 3%> egyértelműen lefolyik róla a víz
  • Itt is elkészült a pályáknál már ismertetett drénrendszer
  • Nagy szemszerkezetű, osztályozott zúzalékot terítettünk alulra> átengedi
    (’átszívja’ kövek közötti rések miatt) a nedvességet
  • Erre tettük az elválasztó geotextiliát> nem engedi lemosódni és keveredni a homokot
  • A felső homokréteg (átlagosan 15 cm vastagságú) kvarcosabb,
    kisebb agyagtartalmú, mint a pályáknál alkalmazott
  • Nem tömörítettük annyira a felületet, mint a pályáknál 

Csak érzékeltetésül, hogy a tulajdonos nem akart spórolni a szükséges anyagokon: a pályák, futószárazó helyek, jártató-gép, karámok, makadám utak, parkoló és a különböző térburkolatok szerkezeteihez geotextiliából, úgy 7.000 m²-t, mintegy 5.600 tonna, különböző frakciójú kőzúzalékot és kb.: 1.700 m³ homokot használtunk fel…

Fedelesbeli távollétünket többen kihasználták és ’beköltöztek’ munkaterületünkre. Igen hosszas és fáradságos küzdelem árán tudtuk csak ’felszabadítani’ a helyszínt. Nekünk túl sok, és nehéz munkafolyamatunk már nem volt hátra, de kezdhettük ismét a terület letakarításával! 

Az agyagnak jót tett a hosszú pihentetés, szinte beton keménységűvé vált, ’kellően’ megrepedezett. Némi felületi egyengetés után hordhattuk is a homokot. Általában elmondható, hogy bent és kint is, 8-10 cm vastagságnál többet nem érdemes használni, mert a nagyobb réteg nem lesz rugalmasabb, csak „mélyebb” tőle a talaj, melyet a lovak patája könnyebben és jobban ’felszánt’. Itt is a már említett egy réteg homok- egy réteg adalék textilia… elvét követtük, kicsit fűszerezve a megrendelő által hozatott faforgáccsal. Mindezt ismét a rotációs kapa elegyítette…

Természetesen a kisebb fedeles is üzemel már régóta, (majdnem) hasonló szerkezeti felépítéssel.

Bízom benne, hogy a megrendelő által hozott anyagi áldozat és a mi munkánk olyan alapokat teremtett, melyet az itt sportoló lovasok hosszú időn keresztül elégedetten használnak majd!